Articole despre muftiu
- Actul aditional buclucas (1)
- Alegeri la muftiat (1)
- Alegeri pentru funcţia de Muftiu al României 10 iunie 2010 (1)
- Amet Varol cel care a facut jocul muftiului (1)
- Apel catre consiliul sinodal (1)
- Au terminat cu romanii au trecut la musulmani (1)
- Cancerul europei- frustrarea (1)
- Capo dei tuti capi (1)
- Ce este muftiatul? (1)
- Civilizatia vestica vs mufty (1)
- Conflict cu primaria (1)
- Cronologia muftiilor (1)
- Fini si nash in muftiat afla ce se intampla (1)
- Lovitura sarpelui atacul lui murat iusuf (1)
- Manevra la moscheea kral domnia finului (1)
- Muftiul a pierdut (1)
- Muftiul a reclamat "postacii" care îl înjură pe Internet (1)
- Muftiul divorteaza.Murat Iusuf si-a gasit o alta... (1)
- Muftiul minte cu nerusinare in cazul fetei (1)
- Murat angajat de Sanghirai (incalcarea statutului) (1)
- Murat Iusuf si rugaciunea de vineri - fitnegi (1)
- Murat si Gelil Eserghep (1)
- Musulmanii din dobrogea: adevarul gol golut (1)
- Muurat Iusuf Pelerinajul si Haiducia (1)
- Noii membri ai Consililui Sinodal (1)
- Noile "combinatii" ale muftiului cimitirul (1)
- plebea sanctionata (1)
- Relatia dintre coran Murat Iusuf si defaimarea (1)
- Rusine consiliului sinodal 10.06.2010 (1)
- Scandal interminabil cu celebrul protagonist Iusuf Murat (1)
- Scrisoare deschisa de la un enorias admirator (1)
- Semitism si antisemitism (1)
- Studiul în afara ţării beneficiază de recunoaştere internă (1)
- Taiba si Muftiatul mana in mana? (1)
- Un strigat de ajutor (1)
- Varul muftiului premiat (1)
Murat Iusuf- dupa ce l-a dat afara din ale preotiei pe fostul muftiu, fara rusine, fara regrete
Despre Murat Iusuf
- muurat iusuf
- Murat Iusuf s-a născut la data de 18 august 1977 în oraşul Medgidia (jud. Constanţa). A început sã înveţe în România, dar pentru a putea studia teologia islamicã şi-a continuat şcolarizarea începând din anul 1991 în Turcia. A studiat la Liceul Teologic din Edirne (Turcia) în perioada 1991-1994, urmând apoi cursuri TÖMER de perfecţionare a limbii turce (1994-1995), iar în 1995 a fost admis la Facultatea de Teologie Islamică "19 Mayis" din oraşul Samsun (Turcia) pe care a absolvit-o în anul 2000.A venit in Romania si surpriza: nu avea voie sa fie hoge. Fostul muftiu in prostia sa a gasit o cale si la facut consilier de cult si l-a mai invatat sa faca si studii masterale in Romania.Cum acest lucru a fost cam greu pe aici a zis el sa isi incerce norocul la Targoviste. Pentru abateri fostul muftiu l-a dat afara dar la insistentele matuselor, unchilor, pileleor a fost reprimit. Un rol f important l-a avut si Bagis Sanghirai care l-a iertat pentru ca avea asa o inima buna.(era slab) Asa a afacut ca desii statutul nu ii permitea sa candideze ca muftiu a falsificat statutul(prin act aditional) si a schimbat acest mic "inconvenient".
muratiusuf@yahoo.com
marți, 31 martie 2009
Civilizatia vestica vs mufty
Musulmanii erau catalogati de autorul articolului si mai apoi de muftiu drept "niste"
inadaptati "niste persoane" antiprogres, antidezvoltare, antieducatie, antimodernism anti anti anti..un fel de "jijicontra" ai veacului.
Dar ii intreb eu doar pe acesti doi indivizi cu educatie cel putin dubioasa ca sa nu fiu la fel de acid ca domniile lor si mai mult sa nu generalizez si sa-i cataloghez pe toti: inculti,rasisti, jegosi, raiosi etc
Nu vreau sa ma cobor la nivelul lor, dar cateva informatii tot trebuie sa dam, nu pentru a le da peste nas ci din pura dorinta de a prezenta si partea cealalta a istoriei:
Cand europa se cufunda in mizerie, desfrau, boli(ciuma ex care imi vine la repezeala in minte), analfabetism si enumerarea ar putea dura 3 zile si 3 nopti exista si o bucatica de pamant numita andaluzia in care existau scoli(in care studiau capetele incoronate si clerul crestin), exista cultura, exista educatie, exista arta si oamenii i-au dat un nume:renasterea. Unde era acel loc si cine erau?
Spania, andaluzia
Si poate suna cidat dar erau musulmani.
Apoi, a venit Ferdinand de Aragon si Isabela de Castillia, dupa 800 de ani de lectii luate de la acesti oameni civilizati si au pornit un razboi de exterminare a musulmanilor si a evreilor.
Vreti sa stiti cum ii depistau pe oamenii normali, spaniolii care se convertisera la islam? Intrau in casa lor si daca gaseau BAIE inseamna ca erau musulmani, erau scosi afara, torturati(sa spuna unde au ascuns averile) si apoi arsi pe rug.
V-am socat?
Cine se spala, sigur era musulman si trebuia ars pe rug.
Isabela de castilla sa "laudat" ca sa spalat in acel an de 2 ori, iata ca regina europei, cea mai asa si pe dincolo se spala de 2 ori pe an.
Acum sa revenim la educatia femeilor musulmane.
Zic ei: pai uite cum sufera si sunt obligate sa faca asa sau asa.
Nu zau?
Pai voi interziceti educatia acestor femei pe care le considerati "napastuite", pentru ca stiti foarte bine ca nu vor renunta la val ca sa va faca voua pe plac. Nu se vor despuia asa cum le dezbracati voi pe mamele voastre pe bunicile voastre, pe fetele voastre, pe sotiile voastre si le faceti...
Daca nu vrei sa te imbraci decent de ce nu ai respect pentru cei care se imbraca decent?
Ai vazut pana acum vreo maicuta ca umbla in mini?
Poate s-a inteles ca toata europa este impotriva acestor femei. Nu, legal nu. Legal se incearca in turcia si in franta sa oblige femeile cu val sa si-l scoata la intrarea in universitati. Ei stiu foarte bine ca ele nu-l vor scoate, pentru ca au principii solide nu ca "el mufty" sau ca autorul acestui articol si apoi vor acuza islamul ca este impotriva educatiei.
Dar voua chiar nu va este rusine?
Voi credeti ca noi nu avem ochi? Nu avem minte? Nu intelegem unde vreti sa ajungeti cu aceste "matrapazlikuri"? Credeti ca daca repetati o minciuna foarte des la televizor noi vom crede? Nu va amagiti degeaba.
Poate ati cumparat un suflet slab ("el mufty") dar nu inseamna ca noi toti suntem din acelasi aluat cu el?
Vreti sa vorbim de occident?
Haidem sa barfim
Un reporter l-a intrebat pe Ghandi:
"Ce credeti despre civilizatia occidentala?
Mahatma Gandhi a raspuns: "Cred ca ar fi o idée buna."
Adica? Nu prea vedea ca vestul ar fi civilizat ci dimpotriva el simtea ca trebuia civilizat. Aceasta gluma amara a unei persoane care nu mai este printre noi o spun acum pentru ca "magarii" si "-itele" care inca mai au venin sub limba sa il "scuipe" undeva unde nu face rau nimanui.
Avem de invatat unii de la altii, precum albinele, sa luam de pe orice floare ce este bun si sa invatam chiar si de la cei care au impresia ca sunt dusmanii nostrii!
Libertatea de a te manifesta, conditionata(art de Cristian Munteanu)
Fara sa posede un centru ierarhic sacerdotal, asa cum e cazul crestinismului catolic sau ortodox, religia islamica se prezinta in Occident ca o retea de centre conectate, dar posedand o larga autonomie. De la imami importati din tarile Orientului Apropiat pana la ONG-uri constituite potrivit legislatiei europene, religia islamica se insinueaza in viata unei societati pentru care principiul separarii religiei de stat e fundamental. Credinciosii mahomedani provin din societati in care acest principiu nu a fost exersat. Vor fi ei capabili sa se plieze pe modelul occidental? Va reusi Europa sa ii integreze cu adevarat? Multitudinea centrelor islamice blocheaza un dialog eficient al statului cu reprezentantii acestei religii. Aceeasi dispersare permite aparitia unor ideologii extremiste fara ca ansamblul credinciosilor sa sesizeze acest lucru. Romania are o situatie speciala, o experienta diferita, datorita convietuirii cu islamul pe durata a opt secole. Ar putea ea folosi Europei? Interviul de fata, luat domnului Iusuuf Murat, Muftiul-sef al Cultului musulman din Romania, se poate constitui intr-o explorare a unei astfel de posibilitati.
» Domnule Iusuuf Murat, religia musulmana este prezentata la nivel global ca un factor cu importante implicatii politice, dar si economice, de ce?
— Religia islamica, intr-adevar, are un impact deosebit in intreaga lume. Asa cum bine cunoastem, este una dintre cele trei religii monoteiste. Are un numar de peste un miliard de credinciosi si, bineinteles, ca orice religie, ca orice confesiune, poate avea un impact in societatea unde ea isi are adeptii.
» Nu credeti ca exista o prea mare presiune pe care credinciosii islamici o exercita asupra statelor? Iata, in Europa au fost diferite discutii in acest sens.
— Cunosc foarte bine situatia musulmanilor din Europa, dar pe mine ma intereseaza situatia musulmanilor din Romania. Musulmanii traiesc de mai bine de opt secole pe aceste meleaguri. De cand s-au asezat si pana acum, si istoria ne poate confirma acest lucru, ei n-au exercitat nici o presiune la adresa statului roman. Modelul care exista in Dobrogea eu cred ca nu-l putem intalni in nici un colt al lumii. Este un model unic, un model interetnic si interreligios, si de aceea musulmanii din Romania nu fac presiuni asupra statului roman, ba chiar ei se bucura de toate drepturile. si aici pot face o comparatie intre musulmanii care traiesc in Romania si cei care traiesc in Occident. De doi ani de zile, de cand sunt ales in aceasta functie, am construit cu sprijinul Ambasadei turce si cu sprijinul oamenilor de afaceri turci un numar de peste unsprezece turnuri, minarete, diferite moschei. Bineinteles, aceste constructii s-au facut cu avizarea institutiilor abilitate in domeniu, si, bineinteles, cu avizarea statului roman. In Europa nu se permite, din pacate, acest lucru. De aici putem spune ca de fapt democratia in adevaratul ei sens, desi democratia pe care o are Romania e o democratie tanara, este intalnita la noi, in Romania. Drepturile care ne sunt acordate sunt drepturile pe care unii musulmani din anumite tari din Europa, din Balcani, nu le au. si pot da multe exemple, facand comparatie intre aceste cazuri, dar nu este cazul. In numele comunitatii musulmane, doresc, cu acest prilej, sa multumesc statului roman pentru toate drepturile pe care ni le-a acordat si pe care ni le acorda in continuare.
» Deci credeti ca, de fapt, cheia care ar duce la o buna intelegere intre stat si credinciosii musulmani ar fi o libertate adecvata religiei lor, lucru care ar duce si in Europa la o detensionare a relatiilor dintre ei si stat.
— Fiecare incearca sa-si dobandeasca drepturile sale, si ca si comunitate si noi incercam sa obtinem drepturile noastre. Asta ar fi una dintre cauzele care duc la tensionarea relatiilor dintre stat si comunitatea respectiva, dar, problema se complica... daca statul acorda totalmente drepturi, fara a le limita, pot aparea probleme pe viitor. Daca statul acorda drepturi nelimitate, poate aparea extinderea extremismului. Bineinteles, statul trebuie sa dea anumite drepturi, dar in acelasi timp comunitatea trebuie sa stie sa le gestioneze pe acestea si, la randul lui, statul, dupa parerea mea, trebuie sa controleze felul in care le foloseste, cum le pune in aplicare comunitatea respectiva. Din pacate, cred ca in Occident unele dintre state au vazut pericolul pe care il au deja la usa, in interior. Probabil de aceea unele drepturi sunt ingradite. In Romania, la ora actuala nu este cazul de asa ceva. Dar, din pacate, anumite grupari religioase se extind mult aici, in Romania, si poate dupa cinci-zece ani si Romania va deveni o tara similara uneia din Occident.
» Credeti ca ar putea sa apara si la noi tensiuni?
— Nu cred ca s-ar ajunge pana la tensiuni, dar pot aparea anumite probleme in cadrul comunitatii musulmane, probleme interne, care pot afecta pe viitor siguranta nationala a statului.
» Ati putea sa-mi dati un exemplu?
— La ora actuala, deja mass-media si publicul din Romania cunosc problema comunitatii musulmane, exista o neintelegere in sanul comunitatii in ceea ce priveste atributiunile pe care le are institutia Cultului musulman, care ii reprezinta pe toti musulmanii si anumite organizatii nonguvernamentale tot musulmane care isi desfasoara activitati religioase pe teritoriul Romaniei. Este o problema pe care eu, personal, am incercat sa o rezolv pe care amiabila, pe calea intelegerii intre noi, dar din pacate acest lucru nu s-a putut. si in mass-media au aparut foarte multe articole referitoare la aceste probleme ale comunitatii. Pot spune ca ei au declarat deja in mod deschis un conflict cu institutia oficiala care ii reprezinta pe musulmani si care este recunoscuta de statul roman, si presupun ca toate aceste probleme iarasi se leaga de acele drepturi pe care trebuie sa le acorde statul. Deci acorzi un drept sa-si intemeieze o fundatie, dar – este parerea mea personala – trebuie sa si controlezi activitatile acelei fundatii.
» Astfel de grupari ar putea deveni extremiste?
— Exista un pericol pe viitor de extindere a extremismului religios in Romania si de infiltrare a acestuia in toate structurile comunitatii musulmane. Exista un sistem de organizare complet diferit al musulmanilor din Romania, al musulmanilor din Balcani fata de cei din Occident. In ce tara v-ati duce dumneavoastra din Occident, si aici pot sa dau exemple Germania, Franta, Anglia etc., nu puteti intalni muftiate, acest sistem de organizare care a ramas de pe timpul Imperiului Otoman. Exista un lider spiritual care e denumit muftiu, cum sunt eu la ora actuala, care ii reprezinta pe toti musulmanii, pe cand in celelalte tari din Occident puteti intalni anumite ONG-uri care isi aduc anumiti lideri religiosi, imami, din tarile lor. Sunt ONG-uri care vin din Turcia, sau din alte tari islamice, si isi aduc liderii, imamii lor.
» Si nu exista nici un centru, nici o conducere...
— Sunt anumite centre islamice culturale, dar conducerile sunt pe plan local, si atunci statul intampina dificultatea de a intra in contact cu un lider spiritual musulman. In Occident se pune problema in acest sens.
» Nu are cu cine sa dialogheze...
— Exact. Pe cand in Romania situatia este total diferita. Exista un alt sistem, la fel si in Bulgaria, exista un muftiu general. In Orientul Apropiat, fiecare tara isi are propriul sistem de organizare. In unele state, muftiii sunt numiti de catre stat, fiind tari majoritar islamice, in altele se aleg, difera de la un stat la altul.
» Dar sistemul este centralizat?
— Da, este centralizat, iar liderul spiritual, muftiul general din acea tara, are direct legatura cu seful statului, cu primul ministru, cu regele, cum este cazul Arabiei Saudite, si asa mai departe. Noi acum daca ne-am integrat in Uniunea Europeana nu inseamna ca trebuie sa aplicam sistemul de organizare pe care il au musulmanii din Europa. Toata problema pleaca de aici. Daca statul ar putea controla aceste organizatii nonguvernamentale, daca ar controla ideile pe care acestea le pun in practica si incearca sa le explice enoriasilor, eu cred ca n-ar mai aparea conflicte interreligioase.
» Dar e foarte greu sa controlezi ideile unor oameni. In momentul acela putem vorbi imediat despre cenzura, despre lipsa de libertate religioasa.
— Aici vreau sa ajung. Ce intelegem noi prin cenzura, prin libertatea religioasa, ce intelegem prin libertatea de exprimare? Voltaire spunea ca omul "este condamnat la libertate". Ce intelegem noi prin acest lucru? Noi suntem liberi sa ne exprimam, dar libertatea noastra este ingradita. Daca nu ar fi ingradita, deci daca noi am fi liberi fara restrictii, de ce ar mai exista legi, de ce mai exista o Constitutie? De ce mai exista semaforul rosu? De ce nu trecem de fiecare data cand vrem noi? In concluzie, libertatea omului de a se manifesta, de a-si exprima punctul de vedere este limitata de libertatea celuilalt. si de aici apar toate problemele. Noi acum nu facem o cenzura asupra persoanelor care doresc sa-si exprime punctul de vedere sau sa-si exprime ideile lor religioase, dar ce fel de idei religioase propaga aceste persoane?
» Daca sunt cu adevarat idei religioase...
— Daca sunt cu adevarat religioase... pentru ca, din pacate, la ora actuala, Coranul este interpretat pentru ca unii sa-si atinga scopul personal. Cand vorbim despre islam, noi trebuie sa ne referim de fapt la sensul adevarat al cuvantului islam.
» Care este sensul adevarat?
— Inseamna pace, supunere in fata divinitatii, traire in pace cu cei din jurul nostru.
» Teroristii interpreteaza o sura care se refera la razboiul sfant, si pe aceea o folosesc drept justificare.
— Intr-adevar, sunt versete in Coran, dar ce spun ele? Primul verset este pentru pace, ne indeamna sa traim in pace, dar daca cineva vine asupra noastra si declanseaza razboi asupra unei tari, atunci exista, firesc, acest sistem de autoaparare. Atunci se poate numi Jihad. Dar nu sa te duci intr-o anumita tara neislamica, sa-ti pui bomba si sa te arunci in mijlocul multimii. Acela nu este Jihad.
» Cum l-ati numi dumneavoastra?
— Este un act terorist. Barbar. Pentru ca in Coran se spune ca cel care ucide un suflet nevinovat ucide o intreaga societate. Deci, vedeti dumneavoastra, cum sunt manipulate, cum sunt interpretate versetele pentru interesele lor? Ei se autodenumesc martiri. Noi, daca oprim extinderea ideilor extremiste, inseamna ca putem opri orice act de terorism. Este parerea mea personala. Eu va dau exemple, din discutiile pe care le-am avut si din intalnirile la care am participat, cand vine un lider spiritual, enoriasii il asculta, il respecta, pentru ca liderii spirituali sunt respectati in comunitatile musulmane, si te indeamna pe tine sa mergi intr-o anumita tara, sa te lupti sau sa-ti legi bomba sa te arunci in aer! Omul de rand ii accepta ideea si crede in ea. si face ceea ce spune el! De aceea eu merg intai pe acest principiu. Intai trebuie sa oprim extinderea acestor idei teologice.
» In Romania a existat o stransa colaborare intre dumneavoastra si diferitele confesiuni crestine in proiectele pe care le-au desfasurat in plan public. Ultima actiune de mare notorietate a fost sustinerea prezentei icoanelor crestine in scoli. De ce ati sprijinit un astfel de proiect?
— Am sa va spun o gluma. Cand merg la slujbe, mai stau de vorba cu tinerii. Unul dintre ei, convertit la islam, mi-a spus: "Domnule muftiu, dar dumneavoastra mergeti de mai multe ori la biserica decat veniti la geamie". Va dau o astfel de idee ca sa vedeti ce gandesc acesti tineri, cu ce fel de idei sunt ei injectati si va dau si un raspuns... probabil ca eu merg mai mult la biserica decat la geamie, de aceea am sustinut prezenta icoanelor.
» Foarte serios vorbind, de ce ati sprijinit prezenta icoanelor in scoli?
— Eu am studiat religia in Romania, am inceput s-o studiez aici. In 1983, tatal meu a plecat in pelerinaj. Nu era activist de partid. Era un simplu cetatean roman de la tara, care isi dorea sa puna in practica unul dintre principiile islamului, care este plecarea in pelerinaj, vizitarea locurilor sfinte din Mecca si Medina. Dupa ce tatal meu s-a intors, in familie exista practicarea religiei. Am vazut-o pe bunica mea cum se ruga, ca si pe tatal meu, desi era la o varsta tanara, de 40 de ani. Dar am vazut ca exista o retinere in timpul rugaciunii, sa n-o vada cineva. Mi-am dat seama, copil fiind, ca traiam intr-o perioada in care religia era cenzurata. Ascultam in acea perioada Vocea Americii, Europa Libera si asa mai departe. si, bineinteles, stiam de drepturile care sunt in alte tari. Am suferit o perioada destul de grea. Toate cultele au intampinat aceste probleme in Romania. Iar dupa ’90, cu voia lui Dumnezeu, am fost martorii acestei libertati si traim aceasta libertate si de ce sa nu ne expunem credinta, religia, care a fost cenzurata o perioada destul de lunga, si in public? De ce anumite institutii oficiale, de stat, sa nu aiba anumite insemne religioase? Noi suntem adeptii altei religii, dar nu ne-a deranjat niciodata prezenta icoanei in scoli, intr-una din institutiile de stat. De ce? Pentru ca este un simbol al religiei. Pentru ca religia islamica pe noi ne indeamna si ne invata sa respectam simbolurile religioase ale fiecarei religii. Acesta este mesajul pe care il da religia islamica. si de aceea, daca noi am putea sa ne respectam unii pe altii, nici nu ar apareau atatea probleme. Aici este esenta.
Model interetnic
Cunosc foarte bine situatia musulmanilor din Europa, dar pe mine ma intereseaza situatia musulmanilor din Romania. Musulmanii traiesc de mai bine de opt secole pe aceste meleaguri. De cand s-au asezat si pana acum, si istoria ne poate confirma acest lucru, ei n-au exercitat nici o presiune la adresa statului roman. Modelul care exista in Dobrogea eu cred ca nu-l putem intalni in nici un colt al lumii. Este un model unic, un model interetnic si interreligios, si de aceea musulmanii din Romania nu fac presiuni asupra statului roman, ba chiar ei se bucura de toate drepturile. si aici pot face o comparatie intre musulmanii care traiesc in Romania si cei care traiesc in Occident.
Onder Ablachim- omul care a vaduvit comunitatea musulmana de un mic apartament la Olimp
Revin Musledin- sarpele care a fost luat la san de fostul muftiu, si actulamente catelusul lui MCM
Date despre Colonelul Muftiului
Date despre cei care tac la MCM
De ce angajatii institutiei tac malc?
Blog Archive
Murat Iusuf - "Cum se musca mana care te-a hranit!"
Pai cum cine? Bagis Sanghirai.
Rusine! De 3 ori rusine! Dar nu lui Murat, pentru ca la el orice este normal. Si nici celor de la udtr sau udttmr, si la ei este normal.
Ci rusine celorlalti imami.
Pentru ca majoritatea au fost facuti imami de el.
Rusine in al doilea rand celor de la fundatia TUNA care sunt imami, si care sprijina acest specimen.(nu o sa dau nume deocamdata)
Rusine si comunitatii in care traim ca accepta si nu se informeaza
Adresa muftiatului la MEC
Retractări penibile, la un nivel foarte înalt
Totodată, Secretarul de Stat pentru Culte a fost nevoit de uzanţe să trimită o scrisoare Ministerului Culturii în care să precizeze că nu împărtăşeşte punctul de vedere al Muftiului, iar Inspectoratul doar a luat act de această poziţie, în temeiul principiului constituţional al autonomiei cultelor.
Lemeni minte sau are memoria scurtă însă, căci iată ce scria în adresa de pe 28 februarie: “Referitor la adresa dumneavoastră privind situaţia recunoaşterii studiilor teologice în religia islamică, vă comunicăm că instituţia noastră subscrie punctului de vedere exprimat de conducerea Cultului Musulman în adresa pe care o anexăm”.
Muftiul ne-a minţit şi nu a mişcat un deget pentru noi(articol preluat de pe dezvaluiri.ro)
Muftiul ne-a minţit şi nu a mişcat un deget pentru noi
Marţi, 13 Ianuarie 2009 03:01Familia fetei din Valu lui Traian, decedată în Spitalul Fundeni îl acuză pe şeful Cultului Musulman.
Familia fetei din Valu lui Traian, decedată la Spitalul Fundeni din Bucureşti în ziua de Cărciun îl acuză pe şeful Cultului Musulman, Iusuf Muurat, de indiferenţă şi neimplicare în problema lor. “Deşi era o situaţie gravă,care privea religia musulmană şi tradiţiile noastre, Muftiul nu a vrut să ne ajute. Ne-a minţit că ne ajută, dar nu a făcut-o. Mai mult ne-au ajutat creştinii. Singura lui problemă era să nu se facă tam-tam în presă”, a declarat pentru ziarul DEZVĂLUIRI Mustafa Esan, văr primar cu tânăra decedată.
Cazul tinerei de 25 de ani, Elfidan Borali, decedată la Spitalul Fundeni în ziua de Crăciun, în urma unei complicaţii cardiace, survenite la scurt timp după ce a născut o fetiţă, a ţinut prima pagină a ziarelor. Din cauza birocraţiei din sistemul sanitar, familia a fost în imposibilitatea de a lua trupul tinerei din morga spitalului, pentru a-l îngropa în 24 de ore de la deces, aşa cum prevede religia musulmană. Mai mult decât atât, rudele lui Elfidan au fost jignite şi ironizate pentru că sunt credincioşi musulmani, de către un angajat de la morga spitalului.
Un articol de Mihai Răzvan Rotaru
Filmul evenimentelor
- 25 decembrie, ora 3, Elfidan Borali decedează la Spitalul Fundeni din Bucureşti.
- 25 decembrie, ora 8.30, familia îl sună pe medicul Iosifescu. Deşi era liber, acesta vine la spital, dar nu îi poate ajuta, căci trebuie vorbit cu cineva de la morgă.
- 25 decembrie, în jurul prânzului, familia îl găseşte pe un anume Dorel, angajat la morgă şi îl roagă se le dea trupul tinerei. Dorel îi jigneşte şi face afirmaţii discriminatorii cu privire la religia musulmană.
- 25 decembrie, după amiază, familia îi telefonează Muftiului Iusuf Muurat pentru a-i cere sprijinul într-o chestiune care ţinea de tradiţiile musulmane dar şi de autorităţile statului român. Şeful cultului le promite ajutorul, dar apoi nu mai răspunde la telefon.
- 26 decembrie, pe la ora 12, familia decedatei obţine de la un jurnalist numărul de telefon al Ministrului Sănătăţii, Ion Bazac, şi îl sună.
- 26 decembrie, ora 13, rudele sunt primite în audienţă la Ministerul Sănătăţii de către ministru şi subsecretarul de stat Raed Arafat. Ministrul Bazac telefonează mai multor persoane, printre care managerului spitalului. Acesta din urmă dă vina pe sistem şi pe Primăria Sectorului 2.
- 26 decembrie ora 14, rudele familiei se întorc la morga spitalului, unde un angajat sparge lacătul de la morgă, de unde ia corpul tinerei şi documentele necesare înhumării.
- 26 decembrie, ora 16, familia obţine certificatul de deces de la Primăria Sectorului 2.
- 26 decembrie, ora 17, când erau deja pe drum spre Valu lui Traian cu corpul fetei, Muftiul a sunat-o pe una dintre rude şi i-a spus că a aranjat lucurile şi că problema se va rezolva într-o zi-două.
“Nu suntem terorişti!”
Vărul decedatei, Mustafa Esan este contrariat de tot scandalul care a fost creat în jurul acestei poveşti, dar şi de lipsa de reacţie a unora dintre cei implicaţi.
Reacţia angajatului morgii “Dorel” (despre care managerul spitalului nici nu ştia că există) a transformat tot incidentul într-unul religios. “Ne-a deranjat foarte tare faptul că acel angajat, Dorel, ne-a vorbit urât şi ne-a jignit religia. Noi suntem cetăţeni români de etnie tătară şi vrem să ne bucurăm de aceleaşi drepturi cu ceilalţi cetăţeni ai României. De asemenea, suntem contrariaţi de comentariile care apărut pe siteurile unor ziare din România, unde noi suntem comparaţi cu fundamentaliştii şi teroriştii. Noi suntem oameni paşnici, cu activităţi ca ale celorlalţi concetăţeni. Să fim comparaţi cu islamiştii radicali este o gravă confuzie”.
În schimb, Esan îl laudă pe Ministrul Sănătăţii şi pe subsecretarul de stat, pe care i-a găsit la birou, deşi era a doua zi de Crăciun: “Cei doi oficiali au fost foarte prompţi şi ne-au ajtat foarte mult. Domnul ministru a pus imediat mâna pe telefon şi a dat ordin să ni se rezolve problema. Chiar şi dânsul a fost uimit când a aflat că în zilele libere serviciul de morga al spitalelor este întrerupt în toată ţara. Eu consider că aceasta este o greşeală a sistemului sanitar”.
Esan are cuvinte de laudă şi pentru angajaţii Primăriei Sectorului 2, care au înţeles că e vorba de o situaţie mai specială şi au stat două ore peste program, pentru a le elibera certificatul de deces. Aceeaşi înţelegere a găsit-o familia tinerei şi la primarul localităţii Valu lui Traian, Florin Mitroi, care le-a acordat tot sprijinul.
Muftiul nu mai răspundea la telefon
Esan este însă foarte nemulţumit de atitudinea şefului Cultului Musulman din România: “Într-o astfel de situaţie, el ar fi trebuit să ne sprijine, dar nu a ridicat un deget. Ba ne-a mai şi minţit că ne ajută, iar apoi nu mai răspundea la telefon. Ne-a sunat după 24 de ore, să ne spună că problema se rezolvă, dar trebuie să mai aşteptăm o zi-două! Asta era încă o minciună, el nici nu ştia că în acel moment noi eram deja în drum spre casă”.
Esan povesteşte că a mers la Muftiat, pe 30 decembrie, să îi ceară socoteală Muftiului. Conform vărului decedatei, nici măcar atunci Muftiul nu a avut o atitudine potrivită pentru calitatea lui de şef al cultului: “Răspundea la mişto, se prefăcea că vorbeşte la telefon, numai să nu discute cu noi. Singura lui problemă era să nu facem tam-tam în presă. Că el făcuse deja declaraţii mincinoase şi îi era teamă să nu se afle adevărul”. În consecinţă, familia tinerei din Valu lui Traian a depus la Comisia de Disciplină a Muftiatului o sesizare cu privire la comportamentul Mufiului.
Iusuf Muurat deghizat în salvator
Redăm mai jos declaraţiile oferite presei de şeful Cultului Musulman din România, Muftiul Iusuf Muurat. Familia tinerei decedate la Spitalul Fundeni consideră că ele nu au nicio legătură cu realitatea.
“Am discutat atât cu cei din conducerea Spitalului Fundeni, cât şi cu înalţi demnitari din Ministerul Sănătăţii, pentru rezolvarea acestui caz. A fost clar o problemă de administraţie, enoriaşii s-au plâns şi de faptul că le-a fost luată în derâdere religia, dar acest incident s-a terminat cu bine până la urmă. Acestea sunt tradiţiile musulmane, aşa că oamenii nu au făcut altceva decât să respecte îndatoririle religioase. Nu era un caz în care aveam un credincios decedat în condiţii suspecte, ceea ce ar fi dus la analize medicale suplimentare. După ce am reuşit să obţinem sprijinul autorităţilor în acest caz, familia din Valu lui Traian a organizat, sâmbătă, ceremonia de înhumare a defunctei”.
Ministrul Sănătăţii a acordat sancţiuni
Medicul şef din cadrul Serviciului de morgă 1 al Spitalului Clinic Fundeni a fost sancţionat cu 10% din salariu şi i s-a ridicat indemnizaţia de conducere pentru o lună, în urma unei anchete demarate de către ministrul Sănătăţii, Ion Bazac. Ancheta a fost iniţiată după ce câteva familii s-au plâns că nu îşi pot lua acasă rudele decedate, din cauza vacanţei medicilor, prilejuită de perioada sărbătorilor.
„Conform legislaţiei în vigoare, medicul şef a fost sancţionat cu 10% din salariul de bază şi i s-a ridicat indemnizaţia de conducere pentru o lună. Asistentul medical principal a fost sancţionat cu reducerea de 10 % a salariului de bază, pe o perioadă de 3 luni. Cei doi angajaţi ai Institutului Clinic Fundeni au prezentat familiei, printr-o scrisoare, scuze publice” se arată într-un comunicat dat publicităţii de către reprezentanţii Ministerului Sănătăţii.
Muftiul ne-a minţit şi nu a mişcat un deget pentru noi
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu